Om consumenten, die de veelal duurdere Unilevermerken verruilden voor goedkopere varianten, terug te winnen werden prijzen verlaagd en werd er een reclameoffensief ingezet. Het vertrouwen van de consument is echter nog steeds fragiel, aldus topman Paul Polman donderdag bij de presentatie van de tweedekwartaalcijfers.

Unilever wist wel meer producten te verkopen, maar de groei was met 5,7 procent minder dan in het eerste kwartaal. Bovendien is de stijging met name te danken aan verkopen in zogeheten opkomende markten in Azië en Afrika. In West-Europa verkocht Unilever zelfs minder producten, na een stijging in de eerste maanden.

Erg teleurstellend

,,Dit is erg teleurstellend”, aldus analist Richard Withagen van SNS Securities. ,,Na het eerste kwartaal leek het even de goede kant op te gaan, maar dit is toch wel een tegenvaller, ook al weten we dat de marktomstandigheden moeilijk zijn.”

Daarnaast is er grote onzekerheid over de tweede helft van het jaar. Unilever gaat uit van een ,,trage economische groei” en de omstandigheden blijven ,,bewegingsloos”. Een concrete (financiêle) verwachting spreekt het concern niet meer uit sinds Polman aan het roer staat.

Stijging van de prijzen

De stijging van de prijzen van de grondstoffen die nodig zijn om de producten te maken en te verpakken, drukten de resultaten. Het bedrijf verwacht dat voor heel 2010 de grondstoffenkosten met 2 procent zullen stijgen. Desondanks hoeven consumenten zich geen zorgen te maken dat de prijzen voor producten sterk gaan stijgen. ,,Een prijsverhoging is slechts beperkt mogelijk'', aldus Polman.

Ondanks de onzekere toekomstmuziek, waren de behaalde resultaten beter dan een jaar eerder. Marktkenners waren gematigd over de cijfers. ,,De resultaten vallen licht tegen, maar zijn geen reden voor paniek'', schreef analist Jan Meijer van Theodoor Gilissen.

De omzet

De omzet steeg in het tweede kwartaal met 12 procent tot 11,75 miljard euro ten opzichte van een jaar eerder. Unilever behaalde bijna een kwart hogere bedrijfswinst (1,63 miljard euro) en de nettowinst bedroeg 1,15 miljard euro, bijna 40 procent meer dan een jaar eerder.

Net na twee uur handel noteerde het aandeel 2,4 procent lager, terwijl de AEX er 0,3 procent bijkreeg.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl